Wist u dat meer dan een miljoen mensen jaarlijks door werkstress, het risico lopen op een burn-out? En dat werkstress beroepsziekte nummer 1 is? Verontrustende aantallen, waar misschien niet vaak genoeg bij stilgestaan wordt.

Week van de Werkstress

Om hier verandering in te brengen, is de Week van de Werkstress een aantal jaren geleden geïntroduceerd. Het doel is om werkend Nederland te laten inzien dat ongezonde werkstress te voorkomen is. Dit jaar vindt de Week van de Werkstress plaats van 11 tot en met 15 november.

Iedereen ervaart wel eens stress in zijn of haar werk, maar wat zijn nou factoren die van invloed zijn op verhoogde werkstress? Die lopen vrij uiteen, denk hierbij aan een te hoge werkdruk, taakonduidelijkheid, een conflict met een collega of een slechte werkprivé-balans en dit zijn slechts enkele mogelijke oorzaken. Werkstress kan in het ergste geval leiden tot gezondheidsproblemen, wat weer leidt tot verzuim. Dit is voor zowel werknemer als werkgever erg vervelend. Gelukkig kunnen beide partijen veel doen om dit te voorkomen.

Werkstress voorkomen (of genezen)

Werkstress verminderen kan op verschillende manieren. Als werkgever heb je hier niet altijd invloed op, zeker wanneer er sprake is van een privé omgeving die niet in balans is. Maar veel oorzaken liggen ook op de werkvloer. Om te beginnen met het verminderen van de ervaren werkstress, is de eerste stap is het in kaart brengen van de oorzaak van werkstress. Hiervoor kan een werknemerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd worden. Als de oorzaak (of oorzaken) bekend is, kan hier specifiek op ingespeeld worden, door hiervoor een plan uit te werken. Helaas zien we dat er vaak dezelfde onderliggende problemen spelen, daarom zijn er een aantal basisprincipes, die direct (zonder onderzoek) toegepast kunnen worden:

Voor werknemers
  • Plan uw werkzaamheden in en stel prioriteiten;
  • Durf om hulp te vragen indien nodig;
  • Leer ‘nee’ te zeggen bij overvloed;
  • Beantwoord telefoontjes of mails slechts onder werktijd.
Voor werkgevers
  • Zorg voor autonomie in het werk;
  • Maak duidelijke afspraken met uw werknemers en blijf op de hoogte;
  • Geef geregeld feedback;
  • Bied steun bij moeilijkheden.

En voor beide partijen geldt: communication is key. Heldere, open communicatie en echt naar elkaar luisteren kan vaak al voor veel verandering zorgen. Bovendien is voorkomen beter dan genezen!

Loopt u vast met uw werkstress? Trek dan op tijd aan de bel, zo kan erger worden voorkomen.

Meer weten of aan de slag met het verminderen van werkstress? Onze HR-Consultants denken graag mee in uw oplossingen. Neem contact met ons op.