Onboarding, want een goed begin. Is het halve werk.

Stel je voor: je hebt een leuke, nieuwe uitdaging gevonden bij een frisse organisatie en vandaag start jouw eerste dag. Je hebt hoge verwachtingen van het nieuwe werk en hebt zin om aan de slag te gaan. Eenmaal halverwege de eerste dag blijkt dat praktische zaken als een computer, e-mailaccount en andere werkbenodigdheden nog niet zijn geregeld, en heeft meer dan de helft van de collega’s zich nog niet voorgesteld of een praatje met je gemaakt, zelfs niet tijdens de lunch. Je hebt geen idee wat je moet doen en je kan nou niet echt spreken van een vliegende start… Niet alleen vervelend, maar ook nergens voor nodig. Helaas komt het in de praktijk nog wel veel voor en wij denken dat dit anders kan. Hoe? Dat gaan we je in deze blog uitleggen.

Iedere medewerker wil succesvol mee draaien in een organisatie en iedere organisatie wil een succesvolle medewerker.

Om dit te kunnen bereiken is het voor organisaties belangrijk om te investeren in goede onboarding. Maar wat betekent dit eigenlijk? Onboarding is een breed begrip, wat reikt van het plaatsen van een vacature tot het gehele inwerkproces van een nieuwe medewerker, maar kun je het beste samenvatten als: de eerste stap in een succesvolle samenwerking met nieuwe collega’s. Kortom; breng je nieuwe collega aan boord!

Waarom is goede onboarding zo belangrijk?

Een goed onboardingprogramma zorgt er niet alleen voor dat je als organisatie het juiste talent aantrekt, maar ze ook weet te behouden. Juist in deze tijden van arbeidskrapte, is dit een uitdaging. Bovendien zorgt een snelle integratie niet alleen voor een groeiende productiviteit en betere performance, maar ook voor een hogere werktevredenheid en minder (werk)stress.

Hoe kun je goede onboarding invullen?

De vraag is natuurlijk, hoe zet je als organisatie een goed onboardingprogramma op en hoe kun je dit binnen jouw organisatie doorvoeren? Dit begint al bij het uitzetten van de vacature en bij het voeren van het kennismakingsgesprek. Hoe zet je jezelf als organisatie neer en kun je een kandidaat enthousiast maken bij jullie te komen werken? Vanuit jouw eigen kennis en kunde, is het soms “gesneden koek” wat jullie doen, maar voor de kandidaat moet je vaak beginnen bij het begin. Neem ze mee in jullie bedrijfsprocessen, zodat ze echt gaan begrijpen wat de functie inhoudt.

Na een positief kennismakingsgesprek en eventuele onderhandeling, zijn jullie eruit; jullie worden collega’s! En dan begint het échte onboarden…

In de praktijk

Om te beginnen zit goede onboarding hem in de details. Heb je eenmaal een nieuwe medewerker aan boord? Let op de kleine dingen die een nieuwe werknemer een welkomstgevoel kunnen bezorgen. Zo zorg je ervoor dat de nieuwe collega zo snel mogelijk volledig aan het werk kan en bovenal, wil! Dit zit hem niet alleen in het regelen van praktische zaken als een computer, toetsenbord, e-mailadres en toegang tot de benodigde systemen, maar ook in zaken die de missie en visie van het bedrijf uitstralen.
Want kennismaken met de andere collega’s, uitleg over het koffiezetapparaat, uitleg over de algemene gang van zaken (waar meld je het als bijvoorbeeld iets op is) enzovoort, die kleine dingen, helpen dat je nieuwe collega niet gaat “zwemmen” in je organisatie en eerder op zijn of haar plek zit. Een goede manier om dit te doen, is door buddy’s te maken. Een huidige collega, koppelen aan de nieuwe collega.

En het allerbelangrijkste… ga er niet vanuit dat ze “zichzelf” wel redden, want elke organisatie en iedere nieuwe stap is spannend, met- of zonder veel ervaring. Dus leg je nieuwe collega uit, wat zijn de (ongeschreven)regels binnen de organisatie, wat is zijn of haar rol en functie, wat is de (interne)cultuur en maak verbinding, zowel onderling als met de klanten.

Al met al, komt het erop neer dat het vooral belangrijk is jezelf te verplaatsen in diegene, want wat maakt jullie organisatie zo leuk om bij te werken, waar zijn jullie goed in en waarom gaan dingen binnen jullie bedrijf zoals ze gaan? Denk goed na over hoe je dit overbrengt, zodat jullie nieuwe medewerker zich niet alleen welkom voelt, maar ook bevlogen en betrokken aan het werk kan gaan!

Meer weten over onboarding, hulp nodig bij het opstellen van een goed plan of de uitvoering? Wij helpen je daar graag bij, neem contact met ons op.